Nevyspalí, nestíháte? Zkuste fázový spánek!

30. srpna 2014 v 16:45 | Mitsuki |  Zaujalo mě
Společně s končícím létem a přicházejícím novým obdobím na vysoké škole jsem se rozhodla vzdát se svého tolik cenného, ale čas žeroucího spánku. Většina lidí má ráda chrupkání, lenošení a válení v posteli, zvlášť ten pocit, když se probudí a ví, že můžou ještě spát....ale můžou taky dělat ještě spoustu dalších věcí, kolik se toho ještě naležíme pod kytičkama, až na to přijde. Ale jak to udělat, aby z nás nebyli jen otrávení zívající zombie? Tuto otázku mi velmi pomohla vyřešit aplikace Sleep as android, kterou je vhodné využívat při tzv. bifázovém spánkovém režimu.



Jak již naznačuje předpona bi-, jedná se o spánek rozložený do dvou částí. Než si ale vysvětlíme, v čem jeho kouzlo spočívá, pojďme si povědět něco o našem klasickém monofázovém spánku, na který jsme všichni zvyklí.

Monofázový spánek dospělého člověka by měl trvat kolem 7-8 hodin, to znamená, že jdeme prostě spát třeba v 10 hodin večer a vstaneme v 5 nebo 6 hodin ráno, nic víc, jak prosté. Spousta lidí ale nemá celých 8 hodin na vyspání a mně samotné někdy ani těch celých 8 nestačí. Opačným problémem je, když můžeme vyspávat až do aleluja a pak jsme přespaní a stejně unavení. Co se tedy vlastně děje s naším organismem, když spíme?

Náš spánek probíhá probíhá ve dvou režimech, které se nazývají REM a non-REM a ty se navzájem střídají. Fáze non-REM, do které vstupujeme jako první, je charakteristická útlumem naší mozkové činnosti stejně jako tělesným klidem a uvolněním, dochází k fyzické obnově mozku a dělí se na 4 stadia podle hloubky spánku, zatímco ve fázi REM je naše mozková aktivita téměř na úrovni bdělého stavu, jsou registrovány pohyby očí a je to právě ta část spánku, kdy sníme a kdy se obnovujeme po psychické a duševní stránce.

Když ulehnem do postele, trvá nám naše usínání zrhuba 20 minut, označujeme to jako 1. fázi non-REM. Naše vědomí je v souladu s podvědomím, zíváme, hledáme správnou polohu pro spánek, vypínáme obranné senzory, ale v případě nutnosti jsme schopni reagovat na vnější podněty. Oči se pomalu pohybují po očnici, postupně se snižuje svalové napětí (občas se stane, že sebou škubneme, je to proto, že mozek postupně vypíná jednotlivé okruhy svalstva v těle).

Potom přecházíme do 2. fáze non-REM lehkého spánku, mysl se odpoutává od vnějšího okolí a když nás v tento moment někdo probudí, tak už budeme rozespalí, podráždění a už se nám bude těžko znova usínat.

Dále nastupují 3. a 4. fáze non-REM hluboký a nejhlubší spánek. Srdeční i dechová frekvence jsou snížené a pokud jsme probuzeni, jsme dezorientování a chvíli trvá, než se adaptujeme. Pak se ocitáme v REM fázi. V tuto dobu se zvyšuje srdeční frekvence, rychle se nám pohybují oči a je zaznamenána aktivita pohlavních orgánu.

Pak už se cykly REM a non-REM opakují, a to asi 4 krát za noc. A proč se probouzet dřív a upírat si některé fáze?
K fyzické obnově těla stačí právě fáze non-REM, které se během noci postupně zkracují a nejintenzivnější jsou právě ve svých čtyřech cyklech. Proto tedy stačí, když se probudíme po pěti hodinách, projdeme si tak potřebným hlubokým spánek i několika lehkými a když se budeme probouzet chytře ve fázích REM, budeme se cítit odpočatější a svěžejší. A jak na to?

Aplikace Sleep as android umožňuje monitoring fází našeho spánku a to tak, že jednuše svůj chytrý telefon položíme vedle nás na matraci (telefon vnímá naše pohyby, vhodné je zapojit ho do nabíječky, aby se nevybil, a také vypnout bezdrátové sítě), nastavíme si dobu vstávání a interval před touto dobou (např. budík na 6 h a interval 30 min, budeme probuzeni mezi 5:30 a 6:00), ve kterém na základě monitoringu aplikace pozná naši fázi REM a v ní nás vzbudí.

Abych této aplikaci nedělala přílišnou reklamu (koho zajímá, více info zde), existují i jiné podobné aplikace. Ale mně se zdá tato nejlepší. Můžete si ji stáhnout na Google Play a mít ji na 14 dní na zkoušku a po uplynutí této doby byste si za ni měli zaplatit, já jsem si to ale stáhla odsud.

Dneska ráno jsem se sama probudila asi tři vteřiny před zazvoněním chytrého budíku, což mě velmi potěšilo, něco na tom asi bude. Za vyzkoušení nic nedáte a komu to nebude vyhovovat, tak si prostě pospí o něco dýl ;)




http://i3.cn.cz/1288791175_spanek.jpg

Jednotlivé fáze spánku

Zdroje:
  • http://cs.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A1nek
  • http://zivotni-energie.cz/spanek-spankove-faze-a-hypnogram.html
  • http://zdravi.doktorka.cz/faze-spanku/
  • http://www.vitalia.cz/clanky/cuknuti-pred-usnutim
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 FloydMat FloydMat | E-mail | Web | 17. ledna 2017 v 3:04 | Reagovat

ge healthcare biosciences corp  <a href=http://rivotril.page4.me/>rivotril kaufen ohne rezept</a>  west plano family medicine

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama